Všichni to známe z televizních obrazovek, kdy zazní určitá melodie, a hned víme, o jakou reklamu kterého výrobce produktů či poskytovatele služeb se jedná.
Dnes je již možné v souladu se zákonem č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách, ve znění pozdějších předpisů, takový zvuk jako ochrannou známku zaregistrovat.
Ochrannou známkou se ve smyslu § 1a zákona o ochranných známkách rozumí jakékoli označení, zejména slova, včetně osobních jmen, barvy, kresby, písmena, číslice, tvar výrobku nebo jeho obal nebo zvuky, pokud je toto označení způsobilé jednak odlišit výrobky nebo služby jedné osoby od výrobků nebo služeb jiné osoby a současně musí být vyjádřeno v rejstříku ochranných známek.
Není tak nutné vyhovět dřívějšímu požadavku pro registraci, aby byla ochranná známka schopná grafického znázornění.
V zásadě jde o přirozenou reakci na trh výrobků a služeb, kdy se marketingové společnosti předhání, jakým způsobem nalákají zákazníky. Na jejich smysly totiž už dávno nepůsobí pouze obrazový vjem, ale i zvuky a dokonce i vůně. Každá společnost přitom chce, aby daný zvuk, vůně či jiný pocit spojený s jejím výrobkem nebo službou byl spjat právě s ní. Proto i v kamenných prodejnách je často používána jednotná vůně, ať už do ní vstoupíte v ČR, Asii nebo USA. To samé platí i pro typickou vůni výrobku, když jej zákazník rozbalí.
V souladu se současným zněním zákona o ochranných známkách lze tak očekávat stále častější registraci ochranných známek v podobě zvuků, pohybů, vůní, popř. i chutí.